23 augusti 2022
Stolen Lärka
En till synes enkel konstruktion, men som i själva verket är både komplicerad och egensinnig.
”Jag har aldrig sett något liknande”, säger möbelsnickaren Peter Hellqvist om stolen Lärka som han på uppdrag av Stiftelsen Siv och Carl Malmstens Minne har han tillverkat fyra exemplar av. En av dem visas på sommarens utställning om möbelformgivaren och inredaren Vidar Malmsten, på Kulturgatan i Bodafors.
”Här finns en rytm och proportioner som inte kan betecknas som traditionella”, fortsätter Peter. ”Det är en stol som det tar tid för ögat att gå igenom och förstå.”
Ja, inget i denna möbel verkar vara lämnat åt slumpen. Den togs fram till Solbergahemmet i Järna där Vidar Malmsten 1968 stod för inredningen.
Peter menar att stolen i sin form och konstruktion är egensinnig och i hans tolkning får den därför inte bli slätstruken.
Sits och ryggbricka ska vara karaktärsgivande, säger han och har för detta valt furu med en livfull teckning, hämtad från hemtrakten i västra Götaland. Ben och sarg däremot anser han ska vara lugnare i uttrycket och furun till de delarna kommer från Vimmerbytrakten. På så sätt uppstår en avsiktlig kontrast inom möbeln.
Till det egensinniga hör benens avslut mot golv som drar åt det djuriska. Och här finns en infästning i sargen vid den främre delen av sitsen som Peter beskriver som ”toksvår”.
Att laborera med träets riktning är en självklar sak för en finsnickare och Peter har sett till att spegelvända riktningen i de främre benen så att betraktaren upplever en symmetri.
De fyra stolar han så omsorgsfullt tillverkat är som syskon, likartade i ådring och färgton, men ändå med individuella små skillnader i uttrycket.
”Om jag har en kund som beställer fyra stolar till sitt matbord ska de höra ihop, samsas och inte bråka.”
Peter Hellqvist är utbildad möbelsnickare från Capellagården och gick därefter Malmstensskolans utbildning i möbelrenovering för den legendariske konstsnickaren Bengt Sylvén. Under 1980-talet arbetade han på Tekniska museet där han bland annat tillverkade konstruktioner i Polhems mekaniska alfabet och han var under några år prototypsnickare hos sin läromästare Åke Axelsson. Därefter bodde Peter fem år i Japan där han naturligtvis också arbetade med möbler, både i verkstad och som lärare.
Idag har han sedan länge sin egen verkstad i Alingsås där han tar uppdrag och privata beställningar. Något pensionärsliv hägrar inte: ”Så länge jag har glädje av materialet och det kliar i händerna vill jag fortsätta.”
Text: Dan Gordan