23 september 2021

Jönköping

Carl Malmstens vackra vitrinskåp Jönköping har under försommaren mött sina första kunder. Beställarna är några yngre par som i Malmstenbutiken sett skönheten i den shaker-enkla formgivningen och det samtidigt eleganta och exklusiva utförandet.

Skåpet ritades 1956 av Carl Malmsten i samarbete med inredningsarkitekten Eyvind Beckman till Jönköpings läns museum att visa föremål i, men lyftes först här om året fram för produktion och ingår nu i den nya Archive-kollektionen.

– Det är en så fin konstruktion, säger möbelsnickare Martin Altwegg. Glasen som kläms fast i en not utan spik eller skruv. Dörrarna på sidorna som ger en helt glasad front för föremålen man vill visa fram. Och så underredet med gavlarna som hålls ihop med två kilar, vilket gör skåpet monterbart utan några beslag.

Förutom den första prototypen är två skåp nu aktuella, ett har nyligen levererats och det andra blir klart till hösten. Alla tillverkade av Martin i hans verkstad i Sandemar gamla skola där familjen också bor. Minst 50 timmar tar det honom att ta fram ett skåp. Hittills är de gjorda i björk men man funderar även på andra träslag.

Att utveckla prototyper för Carl Malmsten och se till att möblerna som tillverkas av de olika licenstagarna håller hög kvalitet, kräver gedigna kunskaper både i möbelsnickeriets hantverk och i industriell produktionsteknik. Samt ett säkert öga för form.

Martin Altwegg är som klippt och skuren för uppgiften.

Tillsammans med sina klasskamrater blev Martin Altwegg våren 2001 Sveriges (och kanske världens) första möbelsnickarakademiker. Detta när Malmstenskolan blev en del av Linköpings universitet och utbildningen gick från två till tre år. Född i Schweiz återvände han efter utfört gesällprov till Zürich för fyra års studier i industridesign.

 

Martin Altwegg

 

Idag bor Martin i den före detta skolan med Lilian de Souza och deras tre barn, och undervisar sedan tio år på Malmstens. Därtill driver han det egna snickeriet med Svenskt tenn och Källemo som kunder vid sidan om Malmsten. Och tillsammans med Lilian och driver han egna varumärket Ateljé Sandemar med en första kollektion ritad av formgivaren David Ericsson.

– I arbetet med Malmsten-möblerna utgår jag förstås från originalritningarna, men i mitt arbete ingår också att undersöka möjligheterna för att anpassa dem till dagens produktionsmetoder för att göra tillverkningen hos de utvalda snickerierna rationell.

Det är således både en kvalitetskontroll och en hjälp för tillverkarna. En process man genomför tillsammans. Och alla avvikelser dokumenteras noga.

– Alla möbler ska andas kvalitet, det är a och o, menar Martin. Jag vill att de ska ha en distinkt form och bra ytfinish. Materialet ska vara av hög kvalitet och valt med omsorg.

Det låter som självklart men inte så lätt när det handlar om snickerier med till stor del industriell produktion, förklarar han.

– Slutresultatet är att få fram möbler med mycket hög kvalitet. Och att Malmsten-möbler från olika tillverkare ska hänga ihop, tala samma språk, när det står tillsammans i ett hem.

Tillverkningen av det exklusiva Jönköping-skåpet har stiftelsen Siv och Carl Malmstens Minne lagt på Martin själv.

Dan Gordan